Kredyty frankowe. Sprawy frankowe w nowej odsłonie cz. 2.

W dniu 3.10.2020 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) wydał znamienny dla frankowiczów i reprezentujących ich kancelarii frankowych wyrok, w którym stwierdził, że zawierane w Polsce umowy kredytu indeksowanego do waluty obcej są nieuczciwe i sądy krajowe mogą albo stwierdzać nieważność umowy albo orzekać o przewalutowaniu.

Odfrankowanie kredytu i jego unieważnienie

Wyrok Trybunału Sprawiedliwości to faktyczna i realna pomoc frankowiczom, którzy mają problem z jego spłatą. Co więcej, TSUE wskazał, że sądy polskie nie mogą sprzeciwić się stwierdzeniu nieważności umowy frankowej jeśli konsument i jego kancelaria frankowa tego żąda.

Przełomowy był wyrok wydany przez Sąd Okręgowy w Warszawie w dn. 3.01.2020 r. w głośnej sprawie małżonków Dziubak. Powołując się na orzeczenie TSUE,

sąd stwierdził, że ryzyko związane ze zmiennością kursu walut bank (profesjonalista) przeniósł w całości na kredytobiorców (konsumentów), w ten sposób wykorzystał swoją dominującą pozycję wobec słabszego konsumenta. Z tego też powodu umowa taka jest nieuczciwa i nieważna.

Kancelarie frankowe z pomocom frankowiczom

Od tego momentu sprawy frankowe przezywają w Polsce prawdziwe odrodzenie. Kancelarie frankowe wyrosły jak grzyby po deszczu, sady utworzyły wyodrębnione wydziały frankowe obok wydziałów cywilnych, karnych, rodzinnych, pracy i gospodarczych. Liczba spraw wpływających do sadu wzrosła lawinowo, sądy śmiało wydają orzeczenia i to z korzyścią dla konsumentów.  Statystyki są bezlitosne dla banków – przegrywają oni jedną sprawę frankową za drugą.

Dalej, w dniu 19.11.2021r Sąd Okręgowy w Warszawie jako pierwszy wydał wyrok obejmujący unieważnienie umowy frankowej podpisanej przez przedsiębiorcę. W uzasadnieniu wyroku sąd wskazał, że zapisy umowy kredytu frankowego z przedsiębiorcą należy uznać za sprzeczne z istotą stosunków umownych, jeśli bank byłby upoważniony do dowolnego określenia przez siebie kursu waluty. Obecnie coraz więcej przedsiębiorców pozywa banki żądając stwierdzenia nieważności umowy kredytowej indeksowanej lub denominowanej do franka szwajcarskiego.

Orzecznictwo sadów polskich faktycznie zastopowało bankowe bezprawie w sprawach kredytów frankowych.